[ Pobierz całość w formacie PDF ]

stała kontrola nad procesami pozwala zmniejszyć ilość roztworów nie odpowiadających
specyfikacjom. Duży wpływ na straty produktów chemicznych ma objętość roztworów
przenoszonych pomiędzy kąpielami. Można je ograniczyć, stosując skuteczne wałki
wyciskajÄ…ce (regularna kontrola i konserwacja).
W zasadzie, istnieje szereg sposobów bezpiecznej eliminacji odpadów, o niewielkim
oddziaływaniu na środowisko. W praktyce jednak, wybór najlepszej opcji zależy od lokalnej
infrastruktury, obejmującej oczyszczalnie ścieków i zakłady odzysku.
Większość odpadów fotochemicznych i wody wykorzystanej do płukania zawiera
substancje ulegające rozkładowi biologicznemu. Można je bezpiecznie odprowadzać do
kanalizacji prowadzÄ…cej do oczyszczalni biologicznej.
O możliwości korzystania z kanalizacji ogólnospławnej decydują normy określane przez
władze lokalne. Normy te mogą zezwalać na odprowadzanie niektórych lub wszystkich
odpadów fotochemicznych (w ramach określonych ograniczeń). W większości przypadków,
wymogiem minimalnym jest wyeliminowanie srebra z odprowadzanych ścieków. Konieczna
może być również regularna kontrola przestrzegania limitów.
Nie zaleca się odprowadzania odpadów fotochemicznych do prostych oczyszczalni
fermentacyjnych. Nie są one przystosowane do oczyszczania tego typu ścieków, a ich
przyjęcie ogranicza zazwyczaj wydajność procesu oczyszczania wody. Jest również
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
63
oczywiste, że odpadów fotochemicznych nie wolno odprowadzać bezpośrednio do wód bez
pełnego oczyszczenia.
W przypadku braku oczyszczalni biologicznej, jeśli lokalne przepisy zabraniają
odprowadzania części lub całości ścieków do kanalizacji ogólnospławnej lub, jeśli działalność
zakładu powoduje, że odprowadzanie ścieków do kanalizacji jest niepraktyczne, niezbędne
staje się zorganizowanie odbioru i wywozu zużytych substancji. W oczyszczaniu tego typu
odpadów i odzysku srebra specjalizuje się obecnie wiele przedsiębiorstw. Na nas jednak
spocznie obowiązek bezpiecznego przechowywania odpadów i poinformowania firmy
utylizacyjnej o ewentualnych zagrożeniach związanych z ich transportem i przetwarzaniem.
4.13.2. Pytania sprawdzajÄ…ce
Odpowiadając na pytania, sprawdzisz, czy jesteś przygotowany do wykonania ćwiczeń.
1. Co to jest środowisko?
2. Jakie są kategorie zanieczyszczenia środowiska?
3. Jakie są przyczyny zatrucia środowiska?
4. Jakie są skutki zatrucia środowiska?
5. Jak postępujemy z odpadami fotochemicznymi?
4.13.3. wiczenia
wiczenie 1
Uzupełnij przedstawiony diagram.
Jak jest? Jak powinno być?
zródła i skutki
zanieczyszczeń
środowiska
Dlaczego nie jest tak,
jak powinno być?
Wnioski
Sposób wykonania ćwiczenia
Aby wykonać ćwiczenie, powinieneś:
1) przygotować odpowiednich rozmiarów karton i przybory do pisania,
2) przerysować diagram,
3) odpowiedzieć na pytania zawarte w diagramie,
4) uzupełnić diagram,
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
64
5) zaprezentować pracę na forum grupy (klasy),
6) dokonać oceny poprawności wykonania ćwiczenia.
Wyposażenie stanowiska pracy:
- brystol,
- ołówki, kredki, mazaki, flamastry,
- przybory do pisania.
wiczenie 2
Wypisz przyczyny degradacji środowiska.
Sposób wykonania ćwiczenia.
Aby wykonać ćwiczenie, powinieneś:
1) zapoznać się z definicją środowiska,
2) zapoznać się z kategoriami zanieczyszczeń,
3) wypisać w zeszycie przyczyny degradacji,
4) dokonać oceny poprawności wykonania ćwiczenia.
Wyposażenie stanowiska pracy:
- zeszyt,
- przybory do pisania.
4.13.4. Sprawdzian postępów
Czy potrafisz:
Tak Nie
1) wymienić przyczyny zanieczyszczeń środowiska?
ðð ðð
2) wymienić skutki zanieczyszczeń środowiska?
ðð ðð
3) wymienić sposoby ochrony środowiska przed zanieczyszczeniem?
ðð ðð
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
65
5. SPRAWDZIAN OSIGNI
INSTRUKCJA DLA UCZNIA
1. Przeczytaj uważnie instrukcję.
2. Podpisz imieniem i nazwiskiem kartÄ™ odpowiedzi.
3. Zapoznaj się z zestawem zadań testowych, który zawiera 20 zadań o różnym stopniu
trudności.
4. Udzielaj odpowiedzi tylko na załączonej karcie odpowiedzi stawiając znak  X
w odpowiednim miejscu lub wpisując prawidłową odpowiedz. W przypadku pomyłki
należy błędną odpowiedz zaznaczyć kółkiem, a następnie ponownie zakreślić odpowiedz
prawidłową.
5. Test składa się z dwóch części: Część I  poziom podstawowy, Część II  poziom
ponadpodstawowy. W sumie możesz uzyskać 20 punktów, jeśli prawidłowo odpowiesz
na wszystkie zadania w teście. Za każdą prawidłową odpowiedz otrzymujesz  1 punkt.
Natomiast za złą odpowiedz lub jej brak otrzymujesz  0 punktów.
6. Pracuj samodzielnie, bo tylko wtedy będziesz miał satysfakcję z wykonanego zadania.
7. Kiedy udzielenie odpowiedzi na jakieś pytanie sprawi ci trudność, wtedy odłóż jego
rozwiązanie na pózniej i wróć do niego gdy zostanie Ci czas wolny.
8. Na rozwiÄ…zanie testu masz 45 minut czasu.
Powodzenia!
ZESTAW ZADAC TESTOWYCH
1. Za stan bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie odpowiada
a) kierownik działu bhp.
b) pracodawca.
c) Zakładowy Społeczny Inspektor Pracy.
d) kierownik działu kadr.
2. Pracodawca jest zobowiązany zapewnić przeszkolenie pracownika (instruktaż ogólny)
w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
a) przed dopuszczeniem go do pracy.
b) w dniu dopuszczenia do pracy.
c) do jednego miesiąca od dnia podjęcia pracy. [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • freetocraft.keep.pl