[ Pobierz całość w formacie PDF ]

choć w swym istnieniu zależna jest od twórczej mocy świadomości  stanowi dla każdego
z nas pewnego rodzaju dziedzictwo, które znajdujemy w naszym świecie jako dar
przodków [...]. I staramy się nie tylko zachować skarb wartości otrzymywanych od epok
dawniejszych, lecz go także wzbogacić i przetworzyć naszymi aktami twórczymi i naszymi
nowymi dziełami. [...]
Natura ludzka polega na nieustannym wysiłku przekraczania granic zwierzęcości
tkwiącej w człowieku i wyrastania ponad nią człowieczeństwem i rolą człowieka jako
twórcy wartości. Bez tej misji i bez tego wysiłku wyrastania ponad samego siebie
człowiek zapada z powrotem i bez ratunku w swoją czystą zwierzęcość, która stanowi
jego śmierć.
R. Ingarden, O naturze ludzkiej [fragmenty], w: tenże, Książeczka o człowieku, Kraków: Wyd. Literackie 1987, s. 21-25
Część I - zadania do teksu (15 pkt)
1. Sformułuj w postaci pytania naczelny problem poruszony w tekście. (1 pkt)
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
2. Na czym polega główna trudność znalezienia rozwiązania tego problemu? (1 pkt)
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
3. Ingarden odróżnia dwie natury w człowieku:  pierwotną i wyższą ( specyficznie
ludzką ). Wskaż, w czym się one przejawiają. (2 pkt)
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
4. Podaj fakt (przywołany w tekście) potwierdzający to, że w człowieku ujawnia
się natura  pierwotna . (1 pkt)
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
5. Podaj fakt (przywołany w tekście) potwierdzający to, że w człowieku ujawnia
się natura wyższa. (1 pkt)
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
37
6. Jak w świetle opozycji naturalizm-antynaturalizm zakwalifikujesz stanowisko
Ingardena? Odpowiedz krótko uzasadnij. (2 pkt)
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
7. Zrekonstruuj etyczne stanowisko Ingardena w świetle opozycji obiektywizm-
subiektywizm oraz altruizm-egoizm. Odpowiedz krótko uzasadnij. (5 pkt)
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
8. W tekście Ingarden używa dwukrotnie terminu  kultura . Zrekonstruuj, zgodnie
z myślą Autora, definicję tego terminu. (1 pkt)
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
9. Jaki kierunek filozofii współczesnej reprezentuje Ingarden? (1pkt)
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Ta część zadania sprawdza rozumienie czytanego tekstu, umiejętność krytycznej
analizy (obszar II standardów wymagań egzaminacyjnych) oraz umiejętność zwięzłego
zapisywania efektów analizy krytycznej (obszar III standardów wymagań
egzaminacyjnych)
Poprawne odpowiedzi zostały zamieszczone w tabeli poniżej. Uczniowskie odpowiedzi
mogą przybierać różny kształt słowny, ale ich sens merytoryczny powinien być
porównywalny z zamieszczonymi propozycjami.
Część II - wypracowanie (15 pkt) [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • freetocraft.keep.pl