[ Pobierz całość w formacie PDF ]
wprawdzie złudzić obcych, ponieważ nie mają spo-
44
sobności przekonania się , lecz obcujący ciągle ze
sobą, skoro pokuszą się oszukiwać wzajemnie, mu -
szą się wydać . Albo bowiem schwytani zostają
na uczynku powstając z łoża nim się przyrządzili ,
albo przez pot zdradzani bywają , albo przez łzy
na jaw wychodzą , albo przez kąpiel w prawdzie
się swojej ukazują . Cóż ci , zapytałem , na Bogi ! 9
na to odpowiedziała? Nic więcej, mówił, jak że od -
tąd nigdy już nic podobnego nie przedsiębrała ,
lecz czystą i w stanie przyzwoitym usiłowała mi
się przedstawiać . Wszakże spytała mnie jeszcze ,
czy nie potrafiłbym jej doradzić , jakby nietylko
zdawała się, ale rzeczywiście piękną mogła się oka -
zywać. A ja, Sokratesie, pochwalałem jej, aby nie 10
przesiadywała ciągle jak niewolnica, lecz aby z po -
mocą bogów starała się po pańsku przystąpiwszy
do krosien pouczać , coby lepiej znała od innej ,
a spamiętywać sobie, co mniej; nadto ażeby zaglą -
dała do robiącego chleby , stawała przy odmierza -
jącej Szafarce, obchodziła potem patrząc, czy wszy -
stko jest na swojem miejscu . Chwalebnem jest 11
także , dodałem , ćwiczeniem zarabianie i gniece -
nie ciasta na chleb , wytrząsanie i składanie szat
i pokryć . Po takiem zajęciu, mówiłem, i jeść sma -
czniej i zdrowszą będziesz i płci istotnie nadobniej -
szej nabierzesz . I widok zewnętrzny bowiem przy - 12
nęca męża, kiedy tylko czyściej i gustowniej ubrana,
współubiega się ze sługą żona , zwłaszcza gdy
z ochoczym mu dogadza, a nie z przymusem po -
sługuje. Owe zaś poważnie ręce za pas zakłada - 13
jące zniewalają do porównywania ich z wystrojo -
nemi i zwodniczemi rozkosznicami . I teraz, wiedz
45
o tem, Sokratesie, tak usposobioną żona moja żyje,
jako ją nauczyłem , i jako ci tutaj opowiedziałem .
ROZDZIAA XI
Tutaj rzekłem : Ischomachu ! o pracach żony two - 1
jej pono na teraz dosyć się dowiedziałem , wszy -
stko godne pochwały was obojga . Opowiedz mi
zatem , czem ty się zatrudniasz , abyś sam ucie -
szył się opowieścią tego z czego słyniesz, a ja, wy -
słuchawszy dokładnie i dowiedziawszy się , jeżeli
potrafię, jakie są dzieła męża piękno - dobrego, wiele
ci za to był wdzięcznym. Na Zeusa, rzekł Ischo - 2
mach , bardzo ja ci chętnie opowiem , Sokratesie,
czem się trwale zajmuję, abyś mnie poprawił, je -
żeli ci się będę zdawał coś nienależycie pełnić .
Ależ, rzekłem mu na to, jakże potrafiłbym ja po - 3
prawiąc męża doskonale pięknego i dobrego, będąc
zwłaszcza człowiekiem, o którym mniemają że bre -
dzi i powietrze rozmierza , *) nawet co jest naj -
bezrozumniejszym zarzutem , ubóstwo mi wyrzu -
cają ! I za prawdę , Ischomachu , mocnobym był 4
zasmucony tym zarzutem , gdybym niedawno na -
potkawszy konia Nikiasza przychodnia , nie był
widział wielu za nim postępujących widzów i nie
słyszał długiej o tym koniu niektórych rozmowy;
gdyż przystąpiwszy do kuszego zapytałem , czy i
koń ten wielki posiada majątek . Ten zaś poj - 5
*) Jest to alluzja do wierszy poety komicznego Aristo -
fanesa, który wyśmiewając Sokratesa w swojej
sztuce Obłoki nazwanej jako za czczemi
marzeniami się uganiającego, wprowadza
go w niej tak mówiącego w wierszu 225
chodzę po powietrzu i rozpamiętywam słońce."
46
rzawszy na mnie , jakoby na zakrawającego tem
zapytaniem na niezdrowego na umyśle , rzecze :
jakiżby koń miał mieć majątek? Tak tedy ja znowu
podniosłem czoło, dowiedziawszy się, że godzi się
nawet biednemu koniowi być dobrym, skoro z na -
tury duszę dobrą dzierży . Ponieważ więc godzi 6
się i mnie być prawym mężem, opowiedz mi do -
kładnie swoje sprawy, abym słuchając, co zdołam
zrozumieć, zaraz od dnia jutrzejszego poczynając
usiłował naśladować. Stosowny bo też ten dzień *)
do poczynania od cnoty . Ty sobie żartujesz 7
Sokratesie, rzekł Ichochmos, ale ja ci jednak opo -
wiem, co działając staram się jak tylko mogę prze -
bić przez życie . Przekonawszy się , iż ludziom , 8
nie wiedzącym co należy czynić i baczyć , aby tak
było dokonanem , nie dozwalają używać dobrego
powodzenia bogowie, rozsądnym zaś i starannym,
jednym dawają szczęście , drugim nie; taki zaczy -
nam od uczczenia tychże bogów i staram się spra -
wiać, aby mi w skutek modłów moich wolno było
pozyskać zdrowie i siłę ciała, cześć w mieście i przy -
chylność u przyjaciół , chlubne ocalenie na wojnie
[ Pobierz całość w formacie PDF ]