[ Pobierz całość w formacie PDF ]
tego celu używać fletu, młotka, ksylofonu lub kołatki do drzwi.
7. Włóż parami do jednakowych nieprzezroczystych plastykowych pojem-
ników: (a) skrawki papieru; (b) piasek; (c) suszone ziarna kukurydzy; (d) ro-
dzynki lub winogrona. Ustaw pojemniki w przypadkowy sposób. Poleć
dziecku, aby ustawiło obok siebie pojemniki z taką samą zawartością, rozpo-
znając je na podstawie potrząsania.
8. Przeczytaj dziecku 2-3 razy krótkie wierszyki. Dziecko powinno wska-
zać rymujące się słowa.
9. Napisz na tablicy kilka słów jednosylabowych. Przeczytaj je dziecku na
głos, np. bat, but, pan, kret. Poproś dziecko, aby wskazało samogłoski
najczęściej występujące w tych słowach.
10. Nagraj na taśmę kilka jednosylabowych wyrazów. Odtwarzaj w wol-
nym tempie, najpierw jedno słowo, a następnie dwa, trzy, cztery i pięć słów
itd. Za każdym razem dziecko ma rozpoznać: (a) początek; (b) środek; (c) ko-
niec dzwięku oraz zapisać je.
Pamięć słuchowa
Uczniowie, u których występują trudności z pamięcią słuchową, mają kło-
poty z zapamiętaniem tego, co usłyszeli. Najczęściej występującym proble-
mem z pamięcią słuchową jest słuchowa pamięć sekwencyjna, czyli inaczej
mówiąc, brak umiejętności zapamiętania prawidłowej kolejności określonych
sylab, które dziecko usłyszało. Dziecko takie ma także małą pojemność pa-
mięci, tzn. ma trudności w zapamiętaniu tego, co usłyszało, a zwłaszcza se-
kwencji słów w zdaniu. Czasem dziecko pamięta słowa przez chwilę, jeden
dzień lub nawet przez tydzień, ale nie pamięta kolejności zdarzeń, o których
słyszy wystarczająco długo, aby się ich nauczyć.
ZABIEGI TERAPEUTYCZNE
1. Powtórz przeczytane wcześniej polecenia, na które dzieci próbowały już
odpowiedzieć.
2. Namów dzieckodo robienia notatek podczas uczenia się materiału na
pamięć, by wzrokowe i kinestetyczne sprzężenie zwrotne wzmocniły proces
zapamiętywania.
3. Poproś dziecko, by słuchało wypowiadanych sekwencji z zamkniętymi
oczami. Przekonasz się w ten sposób, czy bodzce wzrokowe nie zakłócają sły-
szenia.
74
4. wicz z dzieckiem kolejne polecenia składające się z kilku etapów.
5. wicz z dzieckiem przypominanie ważnych sekwencji liczb, takich jak
numery telefonów, adresy.
6. Skłaniaj dziecko, by uczyło się na pamięć piosenek, opowieści, wierszy-
ków.
7. Jeśli to możliwe, dziecko powinno otrzymywać polecenia również na pi-
śmie.
8. Przeczytaj powoli kilkanaście słów. Dziecko musi zapisać każde słowo
kiedy tylko je usłyszy.
9. Dyktowanie znajomego tekstu jest jedną z najlepszych metod. Dziecko
najpierw uczy się tekstu napisanego, następnie słucha go, a pózniej samo go
pisze.
10. W celu rozwinięcia sekwencyjnej pamięci słuchowej stosuj jak najwię-
cej pomocy wzrokowych.
11. Połóż przed dzieckiem 5-6 przedmiotów i wydaj mu kilka poleceń, np.
połóż zielony klocek na kolanach Joasi, połóż żółty kwiatek pod krzesłem Ja-
sia i włóż pomarańczową piłkę pod krzesło Józia. Listę można wydłużyć
w miarę jak dziecku poprawia się pamięć słuchowa.
12. Poproś dziecko, aby obejrzało program telewizyjny i zapamiętało pew-
ne szczegóły, np. niech obejrzy "Czarnoksiężnika z Krainy Oz" i powie, w ja-
kich miejscach była Dorotka.
13. Baw się z dzieckiem w "Lecimy na księżyc". Powiedz: "Lecę na księżyc
i zabieram moją rakietę". Następnie dziecko powtarza to zdanie i dodaje do
niego jeden element.
II. Trudności z widzeniem
Wiele badań dowiodło, że odbiór wzrokowy ma ścisły związek z osiągnię-
ciami w nauce, a zwłaszcza z czytaniem. Badania udowodniły, że niektóre
umiejętności odbioru wzrokowego mają podstawowe znaczenie. W tym
miejscu zostaną omówione: odbiór za pomocą wzroku, wzrokowe różnico-
wanie oraz pamięć wzrokowa.
Odbiór za pomocą wzroku
Odbiór za pomocą wzroku to zdolność uzyskania informacji na podstawie
symboli wzrokowych. Często się zdarza, że dziecko mające prawidłowy
wzrok nie potrafi zinterpretować obrazka lub rozpoznać napisanego słowa.
Uczniowie, mający problemy z odbiorem wzrokowym, mogą mieć kłopoty
z wyborem podstawowych wskazówek, przeglądaniem pola percepcyjnego
w poszukiwaniu informacji, organizowaniem tego, co tworzy rozpoznawal-
[ Pobierz całość w formacie PDF ]